Stan
prawny: 2006-03-01
zmiany: |
2002-03-31 |
Dz.U.2002.23.220 |
|
art. 1 |
2002-06-22 |
Dz.U.2002.62.558 |
|
art. 29 |
2002-10-27 |
Dz.U.2002.113.984 |
|
art. 43 |
2003-01-01 |
Dz.U.2002.214.1806 |
|
art. 1 |
2003-07-11 |
Dz.U.2003.80.717 |
|
art. 72 |
2003-11-17 |
Dz.U.2003.162.1568 |
|
art. 126 |
2004-01-01 |
Dz.U.2002.153.1271 |
|
art. 17 |
2004-05-01 |
Dz.U.2004.102.1055 |
|
art. 3 |
2004-07-01 |
Dz.U.2004.116.1203 |
|
art. 4 |
2004-07-27 |
Dz.U.2004.167.1759 |
wynik. z |
|
2005-10-10 |
Dz.U.2005.172.1441 |
|
art. 1 |
2006-02-02 |
Dz.U.2006.17.128 |
|
art. 1 |
brak daty |
Dz.U.2005.175.1457 |
|
art.
1 |
(tekst pierwotny: Dz. U. 1990 r. Nr 16 poz. 95)
(tekst jednolity: Dz. U. 1996 r. Nr 13 poz. 74)
(tekst jednolity: Dz. U. 2001 r. Nr 142 poz.
1591)
Art. 1. 1. Mieszkańcy gminy
tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową.
2. (2)Ilekroć w ustawie jest mowa
o gminie, należy przez to rozumieć wspólnotę samorządową oraz odpowiednie
terytorium.
Art. 2. 1. Gmina wykonuje
zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
2. Gmina posiada
osobowość prawną.
3. Samodzielność gminy
podlega ochronie sądowej.
Art. 3. 1. O ustroju gminy
stanowi jej statut.
2. (3)Projekt statutu gminy
powyżej 300000 mieszkańców podlega uzgodnieniu z Prezesem Rady Ministrów na
wniosek ministra właściwego do spraw administracji
publicznej.
3. W sprawach spornych
rozstrzyga Rada Ministrów.
Art. 4. (4)1. Rada Ministrów, w
drodze rozporządzenia:
1) tworzy, łączy,
dzieli i znosi gminy oraz ustala ich granice,
2) nadaje gminie lub
miejscowości status miasta i ustala jego granice,
3) ustala i zmienia
nazwy gmin oraz siedziby ich władz.
2. Rozporządzenie, o
którym mowa w ust. 1, może być wydane także na wniosek zainteresowanej rady
gminy.
3. Ustalenie i zmiana
granic gmin dokonywane są w sposób zapewniający gminie terytorium możliwie
jednorodne ze względu na układ osadniczy i przestrzenny, uwzględniający więzi
społeczne, gospodarcze i kulturowe oraz zapewniający zdolność wykonywania zadań
publicznych.
4. Nadanie gminie lub
miejscowości statusu miasta, ustalenie jego granic i ich zmiana dokonywane są w
sposób uwzględniający infrastrukturę społeczną i techniczną oraz układ
urbanistyczny i charakter zabudowy.
5. Zmiany, o których
mowa w ust. 1, następują z dniem 1 stycznia.
Art. 4a. (5)1. Wydanie
rozporządzenia, o którym mowa w art. 4 ust. 1, wymaga zasięgnięcia przez
ministra właściwego do spraw administracji publicznej opinii zainteresowanych
rad gmin, poprzedzonych przeprowadzeniem przez te rady konsultacji z
mieszkańcami, a w przypadku zmian granic gmin naruszających granice
powiatów lub województw - dodatkowo opinii odpowiednich rad powiatów lub
sejmików województw, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Konsultacje z
mieszkańcami w sprawach zmiany granic gmin lub granic miasta polegającej na
wyłączeniu obszaru lub części obszaru jednostki pomocniczej gminy i jego
włączeniu do sąsiedniej jednostki pomocniczej tej gminy lub do sąsiedniej gminy
mogą zostać ograniczone do:
1) mieszkańców
jednostki pomocniczej gminy objętych zmianą - przez odpowiednie rady gmin,
2) mieszkańców gmin
objętych zmianą naruszającą granice powiatów lub województw - przez odpowiednie
rady powiatów lub sejmiki województw.
3. W przypadku
niewyrażenia opinii, o której mowa w ust. 1, w terminie 3 miesięcy(6)
od dnia otrzymania wystąpienia o opinię, wymóg zasięgnięcia opinii uznaje
się za spełniony.
Art. 4b. (7)1. Wydanie
rozporządzenia, o którym mowa w art. 4 ust. 1, na wniosek rady gminy wymaga:
1) wniosku rady gminy
poprzedzonego przeprowadzeniem przez tę radę konsultacji z mieszkańcami, wraz z
uzasadnieniem oraz niezbędnymi dokumentami, mapami i informacjami
potwierdzającymi zasadność wniosku,
2) opinii rad gmin
objętych wnioskiem, poprzedzonych przeprowadzeniem przez te rady konsultacji z
mieszkańcami, a w przypadku zmiany granic gminy naruszającej granice
powiatów lub województw - opinii odpowiednich rad powiatów lub sejmików
województw,
3) opinii wojewody
właściwego dla gminy lub gmin objętych wnioskiem.
2. Do wniosku i
opinii, o których mowa w ust. 1, przepisy art. 4a ust. 2 i 3 stosuje się
odpowiednio.
3. Rada gminy
występuje z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, do ministra właściwego do spraw
administracji publicznej za pośrednictwem wojewody, w terminie do dnia 31 marca.
4. Rada Ministrów
określi, w drodze rozporządzenia, tryb postępowania przy składaniu wniosków, o
których mowa w ust. 1, oraz dokumenty, które należy dołączyć do
wniosku.
Art. 5. 1. (8)Gmina
może tworzyć jednostki pomocnicze: sołectwa oraz dzielnice, osiedla i inne.
Jednostką pomocniczą może być również położone na terenie gminy
miasto.
2. (9)Jednostkę pomocniczą tworzy
rada gminy, w drodze uchwały, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami
lub z ich inicjatywy.
3. (10)Zasady tworzenia, łączenia,
podziału oraz znoszenia jednostki pomocniczej określa statut
gminy.
4. (11)
Art. 5a. (12)1. W wypadkach
przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla gminy mogą być
przeprowadzane na jej terytorium konsultacje z mieszkańcami gminy.
2. Zasady i tryb
przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy określa uchwała rady
gminy.
Art. 5b. (13)1. Gmina podejmuje
działania na rzecz wspierania i upowszechniania idei samorządowej wśród
mieszkańców gminy, w tym zwłaszcza wśród młodzieży.
2. Rada gminy na
wniosek zainteresowanych środowisk może wyrazić zgodę na utworzenie młodzieżowej
rady gminy mającej charakter konsultacyjny.
3. Rada gminy,
powołując młodzieżową radę gminy, nadaje jej statut określający tryb wyboru jej
członków i zasady działania.
Art. 6. 1. Do zakresu działania
gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone
ustawami na rzecz innych podmiotów.
2. Jeżeli ustawy nie
stanowią inaczej, rozstrzyganie w sprawach, o których mowa w ust. 1, należy do
gminy.
Art. 7. 1. Zaspokajanie
zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności
zadania własne obejmują sprawy:
1) (1)ładu
przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz
gospodarki wodnej,
2) gminnych dróg,
ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
3) (2)wodociągów i zaopatrzenia w
wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania
czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk
i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną
i cieplną oraz gaz,
4) lokalnego
transportu zbiorowego,
5) ochrony
zdrowia,
6) pomocy społecznej,
w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
7) (3)gminnego budownictwa
mieszkaniowego,
8) (4)edukacji
publicznej,
9) (5)kultury, w tym bibliotek
gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad
zabytkami,
10) (6)kultury fizycznej i
turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
11) targowisk i hal
targowych,
12) (7)zieleni gminnej i
zadrzewień,
13) (8)cmentarzy
gminnych,
14) (9)porządku publicznego i
bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w
tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu
przeciwpowodziowego,,
15) utrzymania
gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów
administracyjnych,
16) (10)polityki prorodzinnej, w
tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i
prawnej,
17) (11)wspierania i
upowszechniania idei samorządowej,
18) (12)promocji gminy,
19) (13)współpracy z organizacjami
pozarządowymi,
20) (14)współpracy ze
społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
2. Ustawy określają,
które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.
3. (15)Przekazanie gminie, w
drodze ustawy, nowych zadań własnych wymaga zapewnienia koniecznych środków
finansowych na ich realizację w postaci zwiększenia dochodów własnych gminy
lub subwencji. Przepis art. 8 ust. 4 i 5 stosuje się
odpowiednio.
Art. 8. (16)1. Ustawy mogą
nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji
rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów
powszechnych oraz referendów.
2. Zadania z zakresu
administracji rządowej gmina może wykonywać również na podstawie porozumienia z
organami tej administracji.
2a. (17)Gmina może wykonywać
zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości
województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.
2b. (18)Spory majątkowe wynikłe z
porozumień, o których mowa w ust. 2 i 2a oraz w art. 74, rozpatruje
sąd powszechny.
3. (19)Gmina otrzymuje środki
finansowe w wysokości koniecznej do wykonania zadań, o których mowa w ust.
1, 2 i 2a.
4. Szczegółowe zasady
i terminy przekazywania środków finansowych, o których mowa w ust. 3, określają
ustawy nakładające na gminy obowiązek wykonywania zadań zleconych lub zawarte
porozumienia.
5. W przypadku
niedotrzymania terminów, o których mowa w ust. 4, gminie
przysługują odsetki w wysokości ustalonej dla zaległości
podatkowych.
Art. 8a. (20)Gmina ma
obowiązek przejęcia przekazanych przez Wojskową Agencję Mieszkaniową zbędnych
tej Agencji nieruchomości gruntowych, budynków i lokali oraz urządzeń
infrastruktury.
Art. 9. 1. (21)W
celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także
zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami
pozarządowymi.
2. (22)Gmina oraz inna gminna
osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o
charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w
odrębnej ustawie.
3. (23)Formy prowadzenia
gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze
użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa.
4. (24)Zadaniami użyteczności
publicznej, w rozumieniu ustawy, są zadania własne gminy, określone w art. 7
ust. 1, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych
potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.
Art. 10. 1. (25)Wykonywanie zadań
publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami
samorządu terytorialnego.
2. (26)Gminy, związki
miedzygminne, oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego mogą sobie
wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu terytorialnego udzielać pomocy, w tym
pomocy finansowej.
Art. 11. 1. Mieszkańcy gminy
podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym (poprzez wybory i referendum)
lub za pośrednictwem organów gminy.
2. (1)
Art. 11a. (2)1. Organami gminy
są:
1) rada
gminy,
2) wójt (burmistrz,
prezydent miasta).
2. Zasady i tryb
przeprowadzania wyborów do rady gminy oraz wyboru wójta (burmistrza, prezydenta
miasta) określają odrębne ustawy.
3. Ilekroć w ustawie
jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta
miasta.
Art. 11b. (3)1. Działalność organów
gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
2. Jawność działania
organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania
informacji, wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji, a także
dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym
protokołów posiedzeń organów gminy i komisji rady gminy.
3. Zasady dostępu do
dokumentów i korzystania z nich określa statut gminy.
Art. 12. (4)Zasady i tryb
przeprowadzania referendum gminnego określa odrębna ustawa.
Art. 13. (5)
Art. 14. (6)Uchwały rady
gminy zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy
ustawowego składu rady, w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi
inaczej.
Art. 15. 1. Z zastrzeżeniem
art. 12 organem stanowiącym i kontrolnym w gminie jest rada gminy.
2. (7)Jeżeli siedziba rady gminy
znajduje się w mieście położonym na terytorium tej gminy, rada nosi nazwę
rady miejskiej.
Art. 16. Kadencja rady gminy trwa 4 lata
licząc od dnia wyboru.
Art. 17. (8)W skład rady
wchodzą radni w liczbie:
1) piętnastu w gminach
do 20 000 mieszkańców,
2) dwudziestu jeden w
gminach do 50 000 mieszkańców,
3) dwudziestu trzech w
gminach do 100 000 mieszkańców,
4) dwudziestu pięciu w
gminach do 200 000 mieszkańców oraz po trzech na każde dalsze rozpoczęte 100 000
mieszkańców, nie więcej jednak niż czterdziestu pięciu
radnych.
Art. 18. 1. Do właściwości rady
gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile
ustawy nie stanowią inaczej.
2. Do wyłącznej
właściwości rady gminy należy:
1) uchwalanie statutu
gminy,
2) (9)ustalanie wynagrodzenia
wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z
jego działalności,
3) (10)powoływanie i odwoływanie
skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu, oraz sekretarza gminy -
na wniosek wójta,
4) (11)uchwalanie budżetu gminy,
rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w
sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego
tytułu,
5) (12)uchwalanie studium
uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych
planów zagospodarowania przestrzennego,
6) uchwalanie
programów gospodarczych,
7) (13)ustalanie zakresu działania
jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania
oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te
jednostki,
8) podejmowanie uchwał
w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych
ustawach,
9) (14)podejmowanie uchwał w
sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu,
dotyczących:
a) (15)określania zasad nabycia, zbycia
i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na
okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do
czasu określenia zasad wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą
rady gminy,
b) (16)emitowania obligacji oraz
określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez wójta,
c) (17)zaciągania długoterminowych
pożyczek i kredytów,
d) (18)ustalania maksymalnej wysokości
pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez wójta w roku
budżetowym,
e) (19)zobowiązań w zakresie
podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną
corocznie przez radę gminy,
f) (20)tworzenia i przystępowania do
spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
g) (21)określania zasad wnoszenia,
cofania i zbywania udziałów i akcji przez wójta,
h) (22)tworzenia, likwidacji i
reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek
organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
i) (23)ustalania maksymalnej wysokości
pożyczek i poręczeń udzielanych przez wójta w roku
budżetowym,
10) (24)określanie wysokości sumy,
do której wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
11) (25)podejmowanie uchwał w
sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i
2a,
12) podejmowanie
uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel
odpowiedniego majątku,
12a) (26)podejmowanie uchwał w
sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw
oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i
regionalnych,
13) (27)podejmowanie uchwał w
sprawach herbu gminy, nazw ulic i placów będących drogami publicznymi lub nazw
dróg wewnętrznych w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach
publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2086, z późn. zm.(28)), a
także wznoszenia pomników,
14) nadawanie
honorowego obywatelstwa gminy,
14a) (29)podejmowanie uchwał w
sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
15) stanowienie w
innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady
gminy.
3. (30)
4. (31)
Art. 18a. (32)1. (33)Rada
gminy kontroluje działalność wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz
jednostek pomocniczych gminy; w tym celu powołuje komisję
rewizyjną.
2. (34)W
skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów,
z wyjątkiem radnych pełniących funkcje, o których mowa w art. 19 ust.
1.
3. (35)Komisja rewizyjna opiniuje
wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do rady gminy w sprawie
udzielenia lub nieudzielenia absolutorium wójtowi. Wniosek w sprawie
absolutorium podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę obrachunkową.
4. Komisja rewizyjna
wykonuje inne zadania zlecone przez radę w zakresie kontroli. Uprawnienie
to nie narusza uprawnień kontrolnych innych komisji, powoływanych przez radę
gminy na podstawie art. 21 ust. 1.
5. Zasady i tryb
działania komisji rewizyjnej określa statut gminy.
Art. 19. (36)1. Rada gminy wybiera
ze swego grona przewodniczącego i 1-3 wiceprzewodniczących bezwzględną
większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w
głosowaniu tajnym.
2. (37)Zadaniem przewodniczącego
jest wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad rady.
Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego.
W przypadku nieobecności przewodniczącego i niewyznaczenia wiceprzewodniczącego,
zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy
wiekiem.
3. (38)
4. Odwołanie
przewodniczącego i wiceprzewodniczących następuje na wniosek co najmniej 1/4
ustawowego składu rady gminy w trybie określonym w ust. 1.
5. (39)W
przypadku rezygnacji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego rada podejmuje
uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu 1
miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.
6. (40)Niepodjęcie uchwały, o
której mowa w ust. 5, w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez
przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem
rezygnacji przez radę gminy z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna
być podjęta uchwała.
Art. 20. 1. (41)Rada
gminy obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby,
nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji
dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.
1a. (42)Rada gminy może wprowadzić
zmiany w porządku bezwzględną większością głosów ustawowego składu
rady.
2. (43)Pierwszą sesję nowo
wybranej rady gminy zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji na dzień
przypadający w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na
obszarze całego kraju.
2a. (44)Po
upływie terminu określonego w ust. 2 sesję zwołuje komisarz wyborczy na
dzień przypadający w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla
całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po
ogłoszeniu wyników wyborów do rady gminy.
2b. (45)W
przypadku wyborów przedterminowych, pierwszą sesję zwołuje osoba, którą Prezes
Rady Ministrów wyznaczył do pełnienia funkcji organów jednostki samorządu
terytorialnego. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
2c. (46)Pierwszą sesję nowo
wybranej rady gminy, do czasu wyboru przewodniczącego rady, prowadzi najstarszy
wiekiem radny obecny na sesji.
3. (47)Na
wniosek wójta lub co najmniej 1/4 ustawowego składu rady gminy
przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję na dzień przypadający w ciągu 7
dni od dnia złożenia wniosku. Wniosek o zwołanie sesji powinien spełniać wymogi
określone w ust. 1 w zdaniu drugim.
4. (48)Do
zmiany porządku obrad sesji zwołanej w trybie określonym w ust. 3 stosuje się
przepis ust. 1a, z tym że dodatkowo wymagana jest zgoda wnioskodawcy.
5. (49)Na
wniosek wójta przewodniczący rady gminy jest obowiązany wprowadzić do porządku
obrad najbliższej sesji rady gminy projekt uchwały, jeżeli wpłynął on do rady
gminy co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji
rady.
Art. 21. 1. (50)Rada gminy ze swojego grona
może powoływać stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot
działania oraz skład osobowy.
2. (51)
3. Komisje podlegają
radzie gminy, przedkładają jej plan pracy oraz sprawozdania z
działalności.
4. (52)W
posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni niebędący jej członkami. Mogą oni
zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w
głosowaniu.
Art. 22. (53)1. Organizację
wewnętrzną oraz tryb pracy organów gminy określa statut gminy.
2. Statut gminy
podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
Art. 23. 1. (54)Radny obowiązany jest
kierować się dobrem wspólnoty samorządowej gminy. Radny utrzymuje stałą więź z
mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłaszane
przez mieszkańców gminy postulaty i przedstawia je organom gminy do
rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców.
2. (55)Radni mogą tworzyć kluby
radnych, działające na zasadach określonych w statucie
gminy.
Art. 23a. (56)1. (57)Przed przystąpieniem do
wykonywania mandatu radni składają ślubowanie:
„Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej
Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i
uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców.”
2. (58)Ślubowanie odbywa
się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywołani kolejno radni powstają i
wypowiadają słowo „ślubuję”. Ślubowanie może być złożone z dodaniem
zdania: „Tak mi dopomóż Bóg.”
3. Radni nieobecni na
pierwszej sesji rady gminy oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania
kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są
obecni.
4. (59)
Art. 24. (60)Radny jest
obowiązany brać udział w pracach rady gminy i jej komisji oraz innych
instytucji samorządowych, do których został wybrany lub
desygnowany.
Art. 24a. (61)1. Z radnym nie może
być nawiązywany stosunek pracy w urzędzie gminy, w której radny uzyskał mandat.
2. (62)Radny nie może pełnić
funkcji kierownika gminnej jednostki organizacyjnej oraz jego
zastępcy.
3. (63)
4. (64)
Art. 24b. (65)1. (66)Osoba wybrana na radnego
nie może wykonywać pracy w ramach stosunku pracy w urzędzie gminy, w której
uzyskała mandat, oraz wykonywać funkcji kierownika lub jego zastępcy w
jednostce organizacyjnej tej gminy. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu
osoba ta obowiązana jest złożyć wniosek o urlop bezpłatny w terminie 7 dni od
dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy.
2. Radny, o którym
mowa w ust. 1, otrzymuje urlop bezpłatny na okres sprawowania mandatu oraz 3
miesięcy po jego wygaśnięciu.
3. Radny otrzymuje
urlop bezpłatny bez względu na rodzaj i okres trwania stosunku pracy. Stosunek
pracy zawarty na czas określony, który ustałby przed terminem zakończenia urlopu
bezpłatnego, przedłuża się do 3 miesięcy po zakończeniu tego urlopu.
4. (67)W
przypadku radnego wykonującego funkcję kierownika lub jego zastępcy w
jednostce organizacyjnej, przejętej lub utworzonej przez gminę w czasie
kadencji, termin, o którym mowa w ust. 1, wynosi 6 miesięcy od dnia przejęcia
lub utworzenia tej jednostki.
5. Niezłożenie przez
radnego wniosku, o którym mowa w ust. 1, jest równoznaczne ze zrzeczeniem się
mandatu.
6. (68)Przepisy ust. 1-5 stosuje
się odpowiednio w przypadku obsadzenia mandatu rady w drodze uchwały rady gminy
podjętej na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. - Ordynacja
wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U. Nr 95, poz. 602
i Nr 160, poz. 1060 oraz z 2001 r. Nr 45, poz. 497 i Nr 89, poz. 971).
Art. 24c. (69)Po wygaśnięciu
mandatu pracodawca przywraca radnego do pracy na tym samym lub równorzędnym
stanowisku pracy z wynagrodzeniem odpowiadającym wynagrodzeniu, jakie radny
otrzymywałby, gdyby nie przysługujący urlop bezpłatny. Radny zgłasza gotowość
przystąpienia do pracy w terminie 7 dni od dnia wygaśnięcia mandatu.
Art. 24d. (70)Wójt nie może
powierzyć radnemu gminy, w której radny uzyskał mandat, wykonywania pracy na
podstawie umowy cywilnoprawnej.
Art. 24e. (71)1. Radni nie mogą
podejmować dodatkowych zajęć ani otrzymywać darowizn mogących podważyć zaufanie
wyborców do wykonywania mandatu zgodnie z art. 23a ust. 1.
2. Radni nie mogą
powoływać się na swój mandat w związku z podjętymi dodatkowymi zajęciami bądź
działalnością gospodarczą prowadzoną na własny rachunek lub wspólnie z innymi
osobami.
Art. 24f. (72)1. (73)Radni nie mogą prowadzić
działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z
wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której radny uzyskał mandat, a także
zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w
prowadzeniu takiej działalności.
1a. (74)Jeżeli radny przed
rozpoczęciem wykonywania mandatu prowadził działalność gospodarczą, o której
mowa w ust. 1, jest obowiązany do zaprzestania prowadzenia tej działalności
gospodarczej w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia ślubowania. Niewypełnienie
obowiązku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, stanowi podstawę do stwierdzenia
wygaśnięcia mandatu radnego w trybie art. 190 ustawy, o której mowa w art. 24b
ust. 6.
2. (75)Radni i ich małżonkowie
oraz małżonkowie wójtów, zastępców wójtów, sekretarzy gminy, skarbników gminy,
kierowników jednostek organizacyjnych gminy oraz osób zarządzających i członków
organów zarządzających gminnymi osobami prawnymi nie mogą być członkami władz
zarządzających lub kontrolnych i rewizyjnych ani pełnomocnikami spółek
handlowych z udziałem gminnych osób prawnych lub przedsiębiorców, w których
uczestniczą takie osoby. Wybór lub powołanie tych osób na te funkcje są z mocy
prawa nieważne.
3. (76)
4. (77)Jeżeli wybór lub
powołanie, o których mowa w ust. 2, nastąpiły przed rozpoczęciem wykonywania
mandatu radnego albo dniem wyboru wójta lub przed powołaniem na stanowisko
zastępcy wójta, sekretarza gminy, skarbnika gminy, kierownika jednostki
organizacyjnej gminy oraz osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego
gminną osobą prawną, osoby, o których mowa w ust. 2, są obowiązane zrzec się
stanowiska lub funkcji w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia ślubowania przez
radnego albo wójta lub od dnia powołania na stanowisko. W razie niezrzeczenia
się stanowiska lub funkcji osoba, o której mowa w ust. 2, traci je z mocy prawa
po upływie terminu, o którym mowa w zdaniu pierwszym.
5. (78)Radni nie mogą posiadać
pakietu większego niż 10% udziałów lub akcji w spółkach prawa handlowego z
udziałem gminnych osób prawnych lub przedsiębiorców, w których uczestniczą
takie osoby. Udziały lub akcje przekraczające ten pakiet powinny być zbyte przez
radnego przed pierwszą sesją rady gminy, a w razie niezbycia ich nie
uczestniczą one przez okres sprawowania mandatu i dwóch lat po jego wygaśnięciu
w wykonywaniu przysługujących im uprawnień (prawa głosu, prawa do dywidendy,
prawa do podziału majątku, prawa poboru).
6. (79)
Art. 24g. (80)
Art. 24h. (81)1. Radny, wójt,
zastępca wójta, sekretarz gminy, skarbnik gminy, kierownik jednostki
organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną
osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta są
obowiązani do złożenia oświadczenia o swoim stanie majątkowym, zwanego dalej
„oświadczeniem majątkowym”. Oświadczenie majątkowe dotyczy ich majątku
odrębnego oraz majątku objętego małżeńską wspólnością majątkową. Oświadczenie
majątkowe zawiera informacje o:
1) zasobach
pieniężnych, nieruchomościach, udziałach i akcjach w spółkach handlowych
oraz o nabyciu od Skarbu Państwa, innej państwowej osoby prawnej, jednostek
samorządu terytorialnego, ich związków lub od komunalnej osoby prawnej mienia,
które podlegało zbyciu w drodze przetargu, a także dane o prowadzeniu
działalności gospodarczej oraz dotyczące zajmowania stanowisk w spółkach
handlowych,
2) dochodach
osiąganych z tytułu zatrudnienia lub innej działalności zarobkowej lub zajęć, z
podaniem kwot uzyskiwanych z każdego tytułu,
3) mieniu ruchomym o
wartości powyżej 10 000 złotych,
4) zobowiązaniach
pieniężnych o wartości powyżej 10 000 złotych, w tym zaciągniętych kredytach i
pożyczkach oraz warunkach, na jakich zostały udzielone.
2. Osoba składająca
oświadczenie majątkowe określa w nim przynależność poszczególnych składników
majątkowych, dochodów i zobowiązań do majątku odrębnego i majątku objętego
małżeńską wspólnością majątkową.
3. Oświadczenie
majątkowe wraz z kopią swojego zeznania o wysokości osiągniętego dochodu w roku
podatkowym (PIT) za rok poprzedni i jego korektą składają w dwóch egzemplarzach:
1) radny -
przewodniczącemu rady gminy,
2) wójt,
przewodniczący rady gminy - wojewodzie,
3) zastępca wójta,
sekretarz gminy, skarbnik gminy, kierownik jednostki organizacyjnej gminy, osoba
zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoba
wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta - wójtowi.
4. Radny i wójt
składają pierwsze oświadczenie majątkowe w terminie 30 dni od dnia złożenia
ślubowania. Do pierwszego oświadczenia majątkowego radny jest obowiązany
dołączyć informację o sposobie i terminie zaprzestania prowadzenia
działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia gminy, w której uzyskał
mandat, a wójt informację o zaprzestaniu prowadzenia działalności
gospodarczej, jeżeli taką działalność prowadzili przed dniem wyboru. Kolejne
oświadczenia majątkowe są składane przez radnego i wójta co roku do dnia 30
kwietnia, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego, oraz na 2 miesiące
przed upływem kadencji.
5. Zastępca wójta,
sekretarz gminy, skarbnik gminy, kierownik jednostki organizacyjnej gminy, osoba
zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoba
wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta składają pierwsze oświadczenie
majątkowe w terminie 30 dni od dnia powołania na stanowisko lub od dnia
zatrudnienia. Do pierwszego oświadczenia majątkowego zastępca wójta, sekretarz
gminy, skarbnik gminy, kierownik jednostki organizacyjnej gminy, osoba
zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoba
wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta są obowiązani dołączyć
informację o sposobie i terminie zaprzestania prowadzenia działalności
gospodarczej, jeżeli prowadzili ją przed dniem powołania lub zatrudnienia.
Kolejne oświadczenia majątkowe są składane przez nich co roku do dnia 30
kwietnia, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego, oraz w dniu
odwołania ze stanowiska lub rozwiązania umowy o pracę.
6. Analizy danych
zawartych w oświadczeniu majątkowym dokonują osoby, którym złożono oświadczenie
majątkowe. Osoby, którym złożono oświadczenie majątkowe, przekazują jeden
egzemplarz urzędowi skarbowemu właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania
osoby składającej oświadczenie majątkowe. Oświadczenie majątkowe przechowuje się
przez 6 lat.
7. Analizy danych
zawartych w oświadczeniu majątkowym dokonuje również urząd skarbowy właściwy ze
względu na miejsce zamieszkania osoby składającej oświadczenie majątkowe.
Analizując oświadczenie majątkowe, urząd skarbowy uwzględnia również zeznanie o
wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT) małżonka osoby
składającej oświadczenie.
8. Podmiot dokonujący
analizy, o której mowa w ust. 6 i 7, jest uprawniony do porównania treści
analizowanego oświadczenia majątkowego oraz załączonej kopii zeznania o
wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT) z treścią uprzednio
złożonych oświadczeń majątkowych oraz z dołączonymi do nich kopiami zeznań
o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT).
9. W przypadku
podejrzenia, że osoba składająca oświadczenie majątkowe podała w nim
nieprawdę lub zataiła prawdę, podmiot dokonujący analizy oświadczenia
występuje do dyrektora urzędu kontroli skarbowej właściwego ze względu na
miejsce zamieszkania osoby składającej oświadczenie z wnioskiem o kontrolę jej
oświadczenia majątkowego.
10. W przypadku odmowy
wszczęcia kontroli oświadczenia majątkowego podmiotowi, który złożył wniosek w
tej sprawie, przysługuje odwołanie do Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej.
11. Do postępowania w
sprawie kontroli oświadczenia majątkowego stosuje się odpowiednio przepisy
ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 1999 r. Nr
54, poz. 572 i Nr 83, poz. 931, z 2000 r. Nr 70, poz. 816, Nr 104, poz. 1103 i
Nr 116, poz. 1216, z 2001 r. Nr 14, poz. 143, Nr 81, poz. 877 i Nr 110, poz.
1189 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 365, Nr 74, poz. 676, Nr 89, poz. 804, Nr
141, poz. 1178 i Nr 153, poz. 1271) dotyczące kontroli oświadczeń majątkowych
osób zatrudnionych lub pełniących służbę w jednostkach organizacyjnych
podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.
12. Podmiot dokonujący
analizy oświadczeń majątkowych w terminie do dnia 30 października każdego roku
przedstawia radzie gminy informację o:
1) osobach, które nie
złożyły oświadczenia majątkowego lub złożyły je po terminie,
2) nieprawidłowościach
stwierdzonych w analizowanych oświadczeniach majątkowych wraz z ich opisem i
wskazaniem osób, które złożyły nieprawidłowe oświadczenia,
3) działaniach
podjętych w związku z nieprawidłowościami stwierdzonymi w analizowanych
oświadczeniach majątkowych.
13. Prezes Rady
Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wzór formularza oświadczenia
majątkowego radnego oraz wzór formularza oświadczenia majątkowego wójta,
zastępcy wójta, sekretarza gminy, skarbnika gminy, kierownika jednostki
organizacyjnej gminy, osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego gminną
osobą prawną oraz osoby wydającej decyzje administracyjne w imieniu wójta,
uwzględniając zakazy określone w odniesieniu do tych osób w przepisach
ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności
gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. Nr 106, poz. 679, z
1998 r. Nr 113, poz. 715 i Nr 162, poz. 1126, z 1999 r. Nr 49, poz. 483, z 2000
r. Nr 26, poz. 306 oraz z 2002 r. Nr 113. poz. 984 i Nr 214, poz.
1806).
Art. 24i. (82)1. Informacje zawarte
w oświadczeniu majątkowym są jawne, z wyłączeniem informacji o adresie
zamieszkania składającego oświadczenie oraz o miejscu położenia
nieruchomości.
2. Wojewoda i
przewodniczący rady gminy przekazują wójtowi kopie oświadczeń majątkowych, które
im złożono.
3. Jawne informacje
zawarte w oświadczeniach majątkowych są udostępniane w Biuletynie Informacji
Publicznej, o którym mowa w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o
dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 oraz z 2002 r.
Nr 153, poz. 1271).
Art. 24j. (83)1. (84)Radny, wójt, zastępca
wójta, sekretarz gminy, skarbnik gminy, kierownik jednostki organizacyjnej
gminy, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną
oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta są obowiązani do
złożenia oświadczenia o działalności gospodarczej prowadzonej przez ich
małżonka, wstępnych, zstępnych oraz rodzeństwo, jeżeli działalność ta wykonywana
jest na terenie gminy, w której osoba obowiązana do złożenia oświadczenia pełni
funkcję lub jest zatrudniona. Obowiązani są oni również do złożenia
oświadczenia o umowach cywilnoprawnych zawartych przez ich małżonków, wstępnych,
zstępnych i rodzeństwo, jeżeli umowy te zawarte zostały z organami gminy,
jednostkami organizacyjnymi gminy lub gminnymi osobami prawnymi i nie
dotyczą stosunków prawnych wynikających z korzystania z powszechnie dostępnych
usług lub ze stosunków prawnych powstałych na warunkach powszechnie
obowiązujących.
2. (85)Osoba, o której mowa w
ust. 1, której małżonek, wstępny, zstępny lub rodzeństwo w okresie pełnienia
funkcji lub zatrudnienia tej osoby zostali zatrudnieni na terenie danej gminy w
jednostce organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego, związku jednostek
samorządu terytorialnego albo rozpoczęli świadczyć pracę lub wykonywać
czynności zarobkowe na innej podstawie w spółkach handlowych, w których co
najmniej 50% udziałów lub akcji posiadają jednostki samorządu terytorialnego,
jest obowiązana do pisemnego poinformowania o tym fakcie osobę, której składa
oświadczenie majątkowe. Obowiązek złożenia informacji dotyczy również przypadku
zmiany stanowiska przez małżonka, wstępnego, zstępnego lub rodzeństwo
zatrudnionych w podmiotach, o których mowa w zdaniu pierwszym.
3. Oświadczenia, o
których mowa w ust. 1, składane są w ciągu 30 dni od dnia wyboru, powołania lub
zatrudnienia, a w przypadku podjęcia działalności gospodarczej albo
zawarcia umowy, o której mowa w ust. 1, w trakcie pełnienia funkcji lub w
czasie zatrudnienia - w terminie 30 dni od dnia zaistnienia przyczyny złożenia
oświadczenia. Informacja, o której mowa w ust. 2, składana jest w terminie 30
dni od dnia zaistnienia przyczyny jej złożenia.
4. Do składania
oświadczeń, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepis art. 24h
ust. 3.
5. Do oświadczeń, o
których mowa w ust. 1, oraz informacji, o której mowa w ust. 2, stosuje się
odpowiednio przepisy art. 24h ust. 6 i 8, z tym że nie przesyła się ich
właściwemu urzędowi skarbowemu i nie podlegają one analizie przez urząd
skarbowy.
6. (86)Oświadczenia, o których
mowa w ust. 1, oraz informacja, o której mowa w ust. 2, podlegają ujawnieniu na
zasadach określonych w art. 24i, z tym że ujawnieniu nie podlegają informacje
dotyczące adresów zamieszkania osób je składających oraz osób, których one
dotyczą.
Art. 24k. (87)1. Niezłożenie
oświadczenia majątkowego w terminie określonym w art. 24h ust. 4 i 5,
oświadczeń, o których mowa w art. 24j ust. 1, lub informacji, o której mowa w
art. 24j ust. 2, w terminie określonym w art. 24j ust. 3 przez:
1) radnego - powoduje
utratę diety do czasu złożenia oświadczenia lub informacji,
2) wójta, zastępcę
wójta, sekretarza gminy, skarbnika gminy, kierownika jednostki organizacyjnej
gminy, osobę zarządzającą i członka organu zarządzającego gminną osobą prawną
oraz osobę wydającą decyzje administracyjne w imieniu wójta - powoduje utratę
ich wynagrodzenia za okres od dnia, w którym powinny być złożone oświadczenie
lub informacja, do dnia złożenia oświadczenia lub informacji.
2. Jeżeli sekretarz
gminy lub skarbnik gminy nie złożą w terminie oświadczenia majątkowego,
oświadczeń, o których mowa w art. 24j ust. 1, lub informacji, o której mowa w
art. 24j ust. 2, rada gminy odwołuje ich, w drodze uchwały, najpóźniej po
upływie 30 dni od dnia, w którym upłynął termin do złożenia oświadczenia lub
informacji.
3. Jeżeli zastępca
wójta, kierownik jednostki organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i członek
organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje
administracyjne w imieniu wójta nie złożą w terminie oświadczenia majątkowego,
oświadczeń, o których mowa w art. 24j ust. 1, lub informacji, o której mowa w
art. 24j ust. 2, właściwy organ odwołuje ich albo rozwiązuje z nimi umowę o
pracę najpóźniej po upływie 30 dni od dnia, w którym upłynął termin do złożenia
oświadczenia lub informacji.
4. Odwołanie i
rozwiązanie umowy o pracę w trybie określonym w ust. 2 i 3 jest
równoznaczne z rozwiązaniem umowy o pracę bez wypowiedzenia na podstawie art. 52
§ 1 pkt 1 Kodeksu pracy.
Art. 24l. (88)Podanie
nieprawdy lub zatajenie prawdy w oświadczeniu majątkowym, oświadczeniach, o
których mowa w art. 24j ust. 1, albo informacji, o której mowa w art. 24j ust.
2, powoduje odpowiedzialność na podstawie art. 233 § 1 Kodeksu karnego.
Art. 24m. (89)1. Wójt, zastępca
wójta, skarbnik gminy, sekretarz gminy, kierownik jednostki organizacyjnej
gminy, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną
oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta w trakcie pełnienia
funkcji lub trwania zatrudnienia oraz przez okres 3 lat po zakończeniu pełnienia
funkcji lub ustaniu zatrudnienia nie mogą przyjąć jakiegokolwiek świadczenia o
charakterze majątkowym, nieodpłatnie lub odpłatnie w wysokości niższej od jego
rzeczywistej wartości od podmiotu lub podmiotu od niego zależnego, jeżeli biorąc
udział w wydaniu rozstrzygnięcia w sprawach indywidualnych jego dotyczących
mieli bezpośredni wpływ na jego treść.
2. Podmiotem zależnym
w rozumieniu ust. 1 jest podmiot, w którym:
1) przedsiębiorca
posiada bezpośrednio lub pośrednio większość głosów w jego organach, także na
podstawie porozumień z innymi wspólnikami i akcjonariuszami,
2) przedsiębiorca jest
uprawniony do powoływania albo odwoływania większości członków organów
zarządzających podmiotu zależnego,
3) więcej niż połowa
członków zarządu przedsiębiorcy jest jednocześnie członkami zarządu albo osobami
pełniącymi funkcje kierownicze w podmiocie pozostającym z przedsiębiorcą w
stosunku zależności.
3. Zakaz, o którym
mowa w ust. 1, nie dotyczy nabycia przedmiotu lub usługi dostępnych w ramach
publicznej oferty, a także nie dotyczy przedmiotów zwyczajowo wykorzystywanych w
celach reklamowych i promocyjnych oraz nagród przyznawanych w konkursach na
działalność artystyczną.
Art. 25. 1. (90)W
związku z wykonywaniem mandatu radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej
dla funkcjonariuszy publicznych.
2. Rozwiązanie z
radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody rady gminy, której jest członkiem.
Rada gminy odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą
rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego
mandatu.
3. Pracodawca
obowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu brania
udziału w pracach organów gminy.
4. Na zasadach
ustalonych przez radę gminy radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży
służbowych.
5. (91)
6. (92)Wysokość diet
przysługujących radnemu nie może przekroczyć w ciągu miesiąca łącznie
półtorakrotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób
zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na podstawie przepisów
ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej
sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 110, poz. 1255
i z 2000 r. Nr 19, poz. 239 oraz z 2001 r. Nr 85, poz. 924 i Nr
100, poz. 1080).
7. (93)Rada
Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, maksymalną wysokość diet
przysługujących radnemu w ciągu miesiąca, uwględniając liczbę mieszkańców gminy,
przy czym kwota wymieniona w ust. 6 oznacza maksymalną wysokość diet w gminach o
największej liczbie mieszkańców.
8. (94)Rada
gminy przy ustalaniu wysokości diet radnych bierze pod uwagę funkcje pełnione
przez radnego.
9. (95)
10. (96)Minister właściwy do spraw
administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia, sposób ustalania
należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych radnych, uwzględniając
celowość zwrotu rzeczywiście poniesionych wydatków związanych z wykonywaniem
mandatu oraz ułatwienie dokonywania rozliczeń.
Art. 25a. (97)Radny nie może
brać udziału w głosowaniu w radzie ani w komisji, jeżeli dotyczy ono jego
interesu prawnego.
Art. 25b. (98)Mandatu radnego
gminy nie można łączyć z:
1) mandatem posła lub
senatora,
2) wykonywaniem
funkcji wojewody lub wicewojewody,
3) członkostwem w
organie innej jednostki samorządu terytorialnego.
Art. 26. 1. (99)Organem wykonawczym gminy
jest wójt.
2. (100)Kadencja wójta rozpoczyna
się w dniu rozpoczęcia kadencji rady gminy lub wyboru go przez radę gminy i
upływa z dniem upływu kadencji rady gminy.
2a. (101)Wójtem (burmistrzem,
prezydentem miasta) nie może być osoba, która nie jest obywatelem
polskim.
3. (102)Burmistrz jest organem
wykonawczym w gminie, w której siedziba władz znajduje się w mieście
położonym na terytorium tej gminy.
4. (103)W
miastach powyżej 100.000 mieszkańców organem wykonawczym jest prezydent miasta.
Dotyczy to również miast, w których do dnia wejścia w życie(104)
niniejszej ustawy prezydent miasta był organem
wykonawczo-zarządzającym.
5. (105)
Art. 26a. (106)1. Wójt, w drodze
zarządzenia, powołuje oraz odwołuje swojego zastępcę lub zastępców i
określa ich liczbę.
2. Liczba zastępców
wójta nie może być większa niż:
1) jeden w gminach do
20 000 mieszkańców,
2) dwóch w gminach do
100 000 mieszkańców,
3) trzech w gminach do
200 000 mieszkańców,
4) czterech w gminach
powyżej 200 000 mieszkańców.
Art. 27. (107)Funkcji wójta
oraz jego zastępcy nie można łączyć z:
1) funkcją wójta lub
jego zastępcy w innej gminie,
2) członkostwem w
organach jednostek samorządu terytorialnego, w tym w gminie, w której jest
wójtem lub zastępcą wójta,
3) zatrudnieniem w
administracji rządowej,
4) mandatem posła lub
senatora.
Art. 28. (108)Do wójta i jego
zastępców stosuje się odpowiednio przepis art. 24e ust. 1.
Art. 28a. (109)1. (110)Uchwała rady gminy w
sprawie nieudzielenia wójtowi absolutorium, podjęta po upływie 9 miesięcy od
dnia wyboru wójta i nie później niż na 9 miesięcy przed zakończeniem
kadencji, jest równoznaczna z podjęciem inicjatywy przeprowadzenia referendum w
sprawie odwołania wójta. Przed podjęciem uchwały w sprawie udzielenia wójtowi
absolutorium rada gminy zapoznaje się z wnioskiem i opinią, o których mowa
w art. 18a ust. 3.
2. Uchwałę w
sprawie absolutorium rada gminy podejmuje bezwzględną większością głosów
ustawowego składu rady gminy.
3. Rada gminy może
podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania wójta z
przyczyny określonej w ust. 1 na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14
dni od dnia podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia wójtowi
absolutorium.
4. Przed podjęciem
uchwały, o której mowa w ust. 3, rada gminy zapoznaje się z opinią
regionalnej izby obrachunkowej w sprawie uchwały rady gminy o nieudzieleniu
wójtowi absolutorium oraz wysłuchuje wyjaśnień wójta.
5. Uchwałę, o której
mowa w ust. 3, rada gminy podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego
składu rady, w głosowaniu imiennym.
Art. 28b. (111)1. (112)Rada gminy, po upływie 9
miesięcy od dnia wyboru wójta i nie później niż na 9 miesięcy przed
zakończeniem kadencji, może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w
sprawie odwołania wójta z przyczyny innej niż nieudzielenie wójtowi absolutorium
jedynie na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady.
2. Wniosek, o którym
mowa w ust. 1, wymaga formy pisemnej i uzasadnienia przyczyny odwołania oraz
podlega zaopiniowaniu przez komisję rewizyjną.
3. Rada gminy może
podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania wójta na
sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia złożenia wniosku, o
którym mowa w ust. 1.
4. Uchwałę, o której
mowa w ust. 3, rada gminy podejmuje większością co najmniej 3/5 głosów
ustawowego składu rady, w głosowaniu imiennym.
Art. 28c. (113)Jeżeli
zgłoszony w trybie art. 28b wniosek o podjęcie uchwały o przeprowadzeniu
referendum w sprawie odwołania wójta nie uzyskał wymaganej większości głosów,
kolejny wniosek może być zgłoszony w tym trybie nie wcześniej niż po upływie 12
miesięcy od poprzedniego głosowania.
Art. 28d. (114)1. W przypadku
wygaśnięcia mandatu wójta przed upływem kadencji, przeprowadza się wybory
przedterminowe na zasadach określonych w ustawie o bezpośrednim
wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta oraz w ustawie -
Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.
2. (115)Wyborów nie przeprowadza
się, jeżeli data wyborów przedterminowych miałaby przypaść w okresie 6 miesięcy
przed zakończeniem kadencji wójta. Wyborów przedterminowych nie przeprowadza się
także wtedy, jeżeli data wyborów miałaby przypaść w okresie dłuższym niż 6 a
krótszym niż 12 miesięcy przed zakończeniem kadencji wójta i rada w terminie 30
dni od dnia podjęcia uchwały stwierdzającej wygaśnięcie mandatu wójta podejmie
uchwałę o nieprzeprowadzaniu wyborów.
Art. 28e. (116)Wygaśnięcie
mandatu wójta przed upływem kadencji jest równoznaczne z odwołaniem jego
zastępcy lub zastępców.
Art. 28f. (117)W przypadku
wygaśnięcia mandatu wójta przed upływem kadencji jego funkcję, do czasu objęcia
obowiązków przez nowo wybranego wójta, pełni osoba wyznaczona przez Prezesa Rady
Ministrów.
Art. 29. (118)1. Po upływie
kadencji wójta pełni on swoją funkcję do czasu objęcia obowiązków przez nowo
wybranego wójta.
2. Po upływie kadencji
wójta, zastępca wójta pełni swoje obowiązki do czasu objęcia obowiązków przez
nowo powołanego zastępcę wójta.
Art. 29a. (119)1. Objęcie obowiązków
przez wójta następuje z chwilą złożenia wobec rady gminy ślubowania o
następującej treści:
„Obejmując urząd wójta (burmistrza, prezydenta) gminy
(miasta), uroczyście ślubuję, że dochowam wierności prawu, a powierzony mi urząd
sprawować będę tylko dla dobra publicznego i pomyślności mieszkańców gminy
(miasta).” Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: „Tak mi dopomóż
Bóg.”
2. (120)W
celu złożenia przez wójta ślubowania przewodniczący rady zwołuje sesję rady na
dzień przypadający w ciągu 7 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów wójta.
Przepisy art. 20 ust. 2a i 2b stosuje się odpowiednio.
Art. 30. 1. (121)Wójt wykonuje uchwały rady
gminy i zadania gminy określone przepisami prawa.
2. (122)Do
zadań wójta należy w szczególności:
1) przygotowywanie
projektów uchwał rady gminy,
2) określanie sposobu
wykonywania uchwał,
3) gospodarowanie
mieniem komunalnym,
4) wykonywanie
budżetu,
5) zatrudnianie i
zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
6) (123)
3. (124)W
realizacji zadań własnych gminy wójt podlega wyłącznie radzie
gminy.
Art. 31. (125)Wójt kieruje
bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
Art. 31a. (126)Wojt
opracowuje plan operacyjny ochrony przed powodzią oraz ogłasza i odwołuje
pogotowie i alarm przeciwpowodziowy.
Art. 31b. (127)1. (128)Jeżeli w inny sposób nie
można usunąć bezpośredniego niebezpieczeństwa dla życia ludzi lub dla mienia,
wójt może zarządzić ewakuację z obszarów bezpośrednio zagrożonych.
2. (129)W
przypadku wprowadzenia stanu klęski żywiołowej wójt działa na zasadach
określonych w odrębnych przepisach.
Art. 32. (130)
Art. 33. 1. (131)Wójt wykonuje zadania przy
pomocy urzędu gminy.
2. (132)Organizację i zasady
funkcjonowania urzędu gminy określa regulamin organizacyjny, nadany przez wójta
w drodze zarządzenia.
3. (133)Kierownikiem urzędu jest
wójt.
4. (134)Wójt może powierzyć
prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu zastępcy wójta lub
sekretarzowi gminy.
5. (135)Kierownik urzędu wykonuje
uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu oraz
kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
6. Status prawny
pracowników samorządowych określa odrębna ustawa.
Art. 34. (136)
Art. 35. (137)1. (138)Organizację i zakres
działania jednostki pomocniczej określa rada gminy odrębnym statutem, po
przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.
2. Statut może
przewidywać powołanie jednostki niższego rzędu w ramach jednostki
pomocniczej.
3. (139)Statut jednostki
pomocniczej określa w szczególności:
1) nazwę i obszar
jednostki pomocniczej,
2) zasady i tryb
wyborów organów jednostki pomocniczej,
3) organizację i
zadania organów jednostki pomocniczej,
4) zakres zadań
przekazywanych jednostce przez gminę oraz sposób ich realizacji,
5) (140)zakres i formy kontroli
oraz nadzoru organów gminy nad działalnością organów jednostki
pomocniczej.
Art. 36. 1. Organem
uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie, a wykonawczym - sołtys.
Działalność sołtysa wspomaga rada sołecka.
2. (141)Sołtys oraz członkowie
rady sołeckiej wybierani są w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród
nieograniczonej liczby kandydatów, przez stałych mieszkańców sołectwa
uprawnionych do głosowania.
3. (142)Sołtys korzysta
z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom
publicznym.
Art. 37. 1. (143)Organem uchwałodawczym w
dzielnicy (osiedlu) jest rada o liczbie członków ustalonej według art. 17, nie
więcej jednak niż 21.
2. (144)Organem wykonawczym w
dzielnicy (osiedlu) jest zarząd. Na czele zarządu stoi
przewodniczący.
3. (145)Przewodniczący zarządu
korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom
publicznym.
4. (146)Statut osiedla może
ustalić, że w osiedlu organem uchwałodawczym jest ogólne zebranie mieszkańców.
Ogólne zebranie wybiera zarząd osiedla; art. 36 ust. 2 stosuje się
odpowiednio.
Art. 37a. (147)Przewodniczący
organu wykonawczego jednostki pomocniczej może uczestniczyć w pracach rady gminy
na zasadach określonych w statucie gminy, bez prawa udziału w głosowaniu.
Przewodniczący rady gminy jest każdorazowo zobowiązany do zawiadamiania, na
takich samych zasadach jak radnych, przewodniczącego organu wykonawczego
jednostki pomocniczej o sesji rady gminy.
Art. 37b. (148)1. (149)Rada gminy może ustanowić
zasady, na jakich przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej
będzie przysługiwała dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowej.
2. (150)Rada gminy może ustanowić
zasady, na jakich członkom organu wykonawczego jednostki pomocniczej oraz
członkom rady dzielnicy (osiedla), rady sołeckiej, będzie przysługiwała dieta
lub zwrot kosztów podróży służbowej.
Art. 38. Odrębności ustroju gmin, które
wykonują zadania o szczególnym charakterze, określają właściwe ustawy. Dotyczy
to w szczególności gmin uzdrowiskowych.
Art. 39. (151)1. (152)Decyzje w indywidualnych
sprawach z zakresu administracji publicznej wydaje wójt, o ile przepisy
szczególne nie stanowią inaczej.
2. (153)Wójt może upoważnić swoich
zastępców lub innych pracowników urzędu gminy do wydawania decyzji
administracyjnych, o których mowa w ust. 1, w imieniu wójta.
3. (154)
4. Do załatwiania
indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej rada gminy może
upoważnić również organ wykonawczy jednostki pomocniczej oraz organy jednostek i
podmiotów, o których mowa w art. 9 ust. 1.
5. (155)Od
decyzji wydanej przez wójta lub organ, o którym mowa w ust. 4, służy odwołanie
do samorządowego kolegium odwoławczego, chyba że przepis szczególny stanowi
inaczej.
Art. 39a. (156)Prezes Rady
Ministrów, w drodze rozporządzenia, ustala instrukcję kancelaryjną dla organów
gmin i związków międzygminnych.
Art. 40. 1. (2)Na
podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa
miejscowego obowiązujących na obszarze gminy.
2. (3)Na
podstawie niniejszej ustawy organy gminy mogą wydawać akty prawa
miejscowego w zakresie:
1) (4)wewnętrznego ustroju gminy
oraz jednostek pomocniczych,
2) organizacji urzędów
i instytucji gminnych,
3) zasad zarządu
mieniem gminy,
4) zasad i trybu
korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności
publicznej.
3. W zakresie nie
uregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie
obowiązujących rada gminy może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to
niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku,
spokoju i bezpieczeństwa publicznego.
4. Przepisy
porządkowe, o których mowa w ust. 3, mogą przewidywać za ich naruszanie karę
grzywny wymierzaną w trybie i na zasadach określonych w prawie o
wykroczeniach.
Art. 41. 1. (5)Akty
prawa miejscowego ustanawia rada gminy w formie uchwały.
2. (6)W
przypadku niecierpiącym zwłoki przepisy porządkowe może wydać wójt, w formie
zarządzenia.
3. (7)Zarządzenie, o którym mowa w
ust. 2, podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji rady gminy. Traci ono moc w
razie odmowy zatwierdzenia bądź nieprzedstawienia do zatwierdzenia na
najbliższej sesji rady.
4. (8)W
razie nieprzedstawienia do zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia zarządzenia
rada gminy określa termin utraty jego mocy obowiązującej.
5. (9)Wójt
przesyła przepisy porządkowe do wiadomości wójtom sąsiednich gmin i staroście
powiatu, w którym leży gmina, następnego dnia po ich
ustanowieniu.
Art. 42. (10)Zasady i tryb
ogłaszania aktów prawa miejscowego określa ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o
ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. Nr 62,
poz. 718 i z 2001 r. Nr 46, poz. 499).
Art. 43. (1)Mieniem
komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do poszczególnych gmin
i ich związków oraz mienie innych gminnych osób prawnych, w tym
przedsiębiorstw.
Art. 44. Nabycie mienia komunalnego
następuje:
1) na podstawie ustawy
- Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie
terytorialnym,
2) (2)przez
przekazanie gminie mienia w związku z utworzeniem lub zmianą granic gminy w
trybie, o którym mowa w art. 4; przekazanie mienia następuje w drodze
porozumienia zainteresowanych gmin, a w razie braku porozumienia - decyzją
Prezesa Rady Ministrów, podjętą na wniosek ministra właściwego do spraw
administracji publicznej,,
3) w wyniku
przekazania przez administrację rządową na zasadach określonych przez Radę
Ministrów w drodze rozporządzenia,
4) (3)w
wyniku własnej działalności gospodarczej
5) przez inne
czynności prawne,
6) w innych
przypadkach określonych odrębnymi przepisami.
Art. 45. 1. (4)Podmioty mienia komunalnego
samodzielnie decydują o przeznaczeniu i sposobie wykorzystania składników
majątkowych, przy zachowaniu wymogów zawartych w odrębnych przepisach
prawa.
2. (5)
Art. 46. 1. (6)Oświadczenie woli w imieniu
gminy w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo wójt albo działający na
podstawie jego upoważnienia zastępca wójta samodzielnie albo wraz z inną
upoważnioną przez wójta osobą.
2. (7)
3. Jeżeli czynność
prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności
potrzebna jest kontrasygnata skarbnika gminy (głównego księgowego budżetu) lub
osoby przez niego upoważnionej.
4. Skarbnik gminy
(główny księgowy budżetu), który odmówił kontrasygnaty, dokona jej jednak na
pisemne polecenie zwierzchnika, powiadamiając o tym radę gminy oraz regionalną
izbę obrachunkową.
Art. 47. 1. (8)Kierownicy jednostek
organizacyjnych gminy nie posiadających osobowości prawnej działają jednoosobowo
na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez wójta.
2. (9)
Art. 48. 1. (10)Jednostka pomocnicza
zarządza i korzysta z mienia komunalnego oraz rozporządza dochodami z tego
źródła w zakresie określonym w statucie. Statut ustala również zakres czynności
dokonywanych samodzielnie przez jednostkę pomocniczą w zakresie przysługującego
jej mienia.
1a. (11)Przepis ust. 1 stosuje się
odpowiednio do jednostki niższego rzędu, o której mowa w art. 35 ust.
2.
2. Rada gminy nie może
uszczuplić dotychczasowych praw sołectw do korzystania z mienia bez zgody
zebrania wiejskiego.
3. Wszystkie
przysługujące dotychczas mieszkańcom wsi prawa własności, użytkowania lub
inne prawa rzeczowe i majątkowe, zwane dalej mieniem gminnym, pozostają
nienaruszone.
4. Do mienia gminnego
mają zastosowanie, z zastrzeżeniem ust. 3, przepisy dotyczące mienia
komunalnego.
Art. 49. 1. (12)Gmina nie ponosi
odpowiedzialności za zobowiązania innych gminnych osób prawnych, a te nie
ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania gminy.
2. W przypadku
zniesienia lub podziału gminy odpowiedzialność za jej zobowiązania ponoszą
solidarnie gminy, które przejęły jej mienie.
Art. 50. Obowiązkiem osób
uczestniczących w zarządzaniu mieniem komunalnym jest zachowanie szczególnej
staranności przy wykonywaniu zarządu zgodnie z przeznaczeniem tego mienia i jego
ochrona.
Art. 51. 1. Gmina samodzielnie
prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy, zwanego dalej
budżetem.
2. Budżet jest
uchwalany na rok kalendarzowy.
3. (2)Statut gminy określa
uprawnienia jednostki pomocniczej do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach
budżetu gminy.
Art. 52. 1. (3)Projekt budżetu przygotowuje
wójt.
1a. (4)Bez
zgody wójta rada gminy nie może wprowadzić w projekcie budżetu gminy zmian
powodujących zwiększenie wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych
dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia
źródeł tych dochodów.
2. (5)Projekt budżetu wraz z
informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami wójt przedkłada radzie
gminy najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła
projekt regionalnej izbie obrachunkowej, celem zaopiniowania.
3. Budżet jest
uchwalany do końca roku poprzedzającego rok budżetowy.
Art. 53. 1. Procedurę
uchwalania budżetu oraz rodzaje i szczegółowość materiałów informacyjnych
towarzyszących projektowi określa rada gminy.
2. Do czasu uchwalenia
budżetu przez radę gminy, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego,
podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony radzie
gminy.
3. (6)W
przypadku nieuchwalenia budżetu w terminie, o którym mowa w ust. 2, regionalna
izba obrachunkowa ustala budżet gminy w zakresie obowiązkowych zadań własnych
oraz zadań zleconych w terminie do końca kwietnia roku budżetowego. Do dnia
ustalenia budżetu przez regionalną izbę obrachunkową podstawą gospodarki
budżetowej jest projekt budżetu, o którym mowa w ust.
2.
Art. 54. 1. Dochodami gminy
są:
1) podatki, opłaty i
inne wpływy określone w odrębnych ustawach jako dochody
gminy,
2) dochody z majątku
gminy,
3) (7)subwencja ogólna
z budżetu państwa.
2. Dochodami gminy
mogą być:
1) (8)
2) (9)dotacje celowe na realizację
zadań zleconych oraz na dofinansowanie zadań własnych,
3) wpływy z
samoopodatkowania mieszkańców,
4) (10)
5) spadki, zapisy i
darowizny,
6) inne
dochody.
Art. 55. 1. Subwencje ogólne są
ustalane dla gmin według zobiektywizowanych kryteriów, które określa odrębna
ustawa.
2. (11)Minister
Finansów(12) ustala, zgodnie z ust. 1, wysokość i rozdziela subwencje
ogólne na rzecz każdej gminy bezpośrednio z budżetu
państwa.
Art. 56. (13)
Art. 57. (14)W uchwale
budżetowej określa się źródła pokrycia niedoboru budżetu, jeżeli planowane
wydatki budżetu przewyższają planowane dochody.
Art. 58. 1. (15)Uchwały i zarządzenia
organów gminy dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła dochodów, z
których zobowiązania te zostaną pokryte.
2. (16)Uchwały rady gminy, o
których mowa w ust. 1, zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co
najmniej połowy ustawowego składu rady.
Art. 59. (17)Dyspozycja środkami pieniężnymi gminy jest oddzielona od
kasowego jej wykonania.
2. (18)
Art. 60. 1. (19)Za
prawidłową gospodarkę finansową gminy odpowiada wójt.
2. (20)Wójtowi przysługuje
wyłączne prawo:
1) zaciągania
zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków,
w ramach upoważnień udzielonych przez radę gminy,
2) emitowania papierów
wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez radę gminy,
3) dokonywania
wydatków budżetowych,
4) zgłaszania
propozycji zmian w budżecie gminy,
5) dysponowania
rezerwami budżetu gminy,
6) blokowania środków
budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.
Art. 61. 1. Gospodarka
finansowa gminy jest jawna.
2. (21)Wójt
niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie
przewidzianym dla aktów prawa miejscowego.
3. (22)Wójt
informuje mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki
społecznej i gospodarczej oraz wykorzystywaniu środków
budżetowych.
Art. 62. (23)Kontrolę gospodarki finansowej gmin i związków
sprawują regionalne izby obrachunkowe.
2. (24)
Art. 63. Odrębne ustawy
określą:
1) sposób powoływania,
organizację i szczegółowe zasady działania regionalnych izb
obrachunkowych,
2) podatki, opłaty i
wpływy uznane za dochody gminy,
3) (25)ogólne zasady procedury
budżetowej i gospodarki finansowej w gminach,
4) warunki zaciągania
pożyczek przez gminy.
Art. 64. 1. (2)W celu
wspólnego wykonywania zadań publicznych gminy mogą tworzyć związki
międzygminne.
2. Uchwały o
utworzeniu związku podejmują rady zainteresowanych gmin.
3. (3)Prawa
i obowiązki gmin uczestniczących w związku międzygminnym, związane z
wykonywaniem zadań przekazanych związkowi, przechodzą na związek z dniem
ogłoszenia statutu związku.
4. Obowiązek
utworzenia związku może być nałożony tylko w drodze ustawy, która określa
zadania związku i tryb zatwierdzenia jego statutu.
5. (4)Do
związków międzygminnych stosuje się odpowiednio art. 8 ust. 2-5 i art.
39 ust. 4.
Art. 65. 1. Związek wykonuje
zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
2. Związek posiada
osobowość prawną.
Art. 66. (5)Gmina informuje
wojewodę o zamiarze przystąpienia do związku.
Art. 67. 1. Utworzenie związku
wymaga przyjęcia jego statutu przez rady zainteresowanych gmin bezwzględną
większością głosów ustawowego składu rady gminy.
2. Statut związku
powinien określać:
1) nazwę i
siedzibę związku,
2) uczestników i czas
trwania związku,
3) zadania
związku,
4) organy związku, ich
strukturę, zakres i tryb działania,
5) zasady korzystania
z obiektów i urządzeń związku,
6) zasady udziału w
kosztach wspólnej działalności, zyskach i pokrywania strat
związku,
7) zasady
przystępowania i występowania członków oraz zasady rozliczeń
majątkowych,
8) zasady likwidacji
związku,
9) inne zasady
określające współdziałanie.
3. Zmiana statutu
następuje w trybie przewidzianym dla jego ustanowienia.
Art. 68. (6)1. Rejestr związków
prowadzi minister właściwy do spraw administracji publicznej.
2. Związek nabywa
osobowość prawną po zarejestrowaniu, z dniem ogłoszenia statutu.
3. Minister właściwy
do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia, sposób
prowadzenia rejestru związków międzygminnych oraz ogłaszania statutów związków,
uwzględniając dokumentację niezbędną do wpisania związku do rejestru, dane
podlegające wpisaniu oraz sposób dokonywania zmian wpisów w
rejestrze.
Art. 69. 1. Organem stanowiącym
i kontrolnym związku jest zgromadzenie związku, zwane dalej
zgromadzeniem.
2. W zakresie zadań
zleconych związkowi zgromadzenie wykonuje kompetencje przysługujące radzie
gminy.
3. (7)Do
zgromadzenia związku stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące rady
gminy.
Art. 70. 1. (8)W
skład zgromadzenia wchodzą wójtowie gmin uczestniczących w związku.
2. (9)Na
wniosek wójta rada gminy może powierzyć reprezentowanie gminy w zgromadzeniu
zastępcy wójta albo radnemu.
3. Statut może
przyznawać określonym gminom więcej niż jeden głos w zgromadzeniu. Dodatkowych
przedstawicieli wyznacza zainteresowana rada gminy.
Art. 71. Uchwały zgromadzenia są
podejmowane bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków
zgromadzenia.
Art. 72. 1. (10)Członek zgromadzenia może
wnieść pisemny sprzeciw w stosunku do uchwały zgromadzenia w ciągu 7 dni od dnia
jej podjęcia.
2. Wniesienie
sprzeciwu wstrzymuje wykonanie uchwały i wymaga ponownego rozpatrzenia
sprawy.
3. Sprzeciw nie może
być zgłoszony do uchwały podjętej w wyniku ponownego rozpatrzenia
sprawy.
4. (11)Przepisów ust. 1-3 nie
stosuje się do związków międzygminnych utworzonych na podstawie art. 64 ust.
4.
Art. 73. 1. Organem wykonawczym
związku jest zarząd.
2. Zarząd związku jest
powoływany i odwoływany przez zgromadzenie spośród jego
członków.
3. O ile statut tak
stanowi, dopuszczalny jest wybór członków zarządu spoza członków zgromadzenia w
liczbie nie przekraczającej 1/3 składu zarządu związku.
4. (12)
5. (13)
Art. 73a. (14)1. (15)Do
gospodarki finansowej związku międzygminnego stosuje się odpowiednio przepisy o
gospodarce finansowej gmin.
2. Plan finansowy
związku uchwala zgromadzenie związku.
Art. 74. 1. (16)Gminy mogą zawierać
porozumienia międzygminne w sprawie powierzenia jednej z nich określonych
przez nie zadań publicznych.
2. Gmina wykonująca
zadania publiczne objęte porozumieniem przejmuje prawa i obowiązki pozostałych
gmin, związane z powierzonymi jej zadaniami, a gminy te mają obowiązek udziału w
kosztach realizacji powierzonego zadania.
Art. 75. (17)
Art. 84. 1. (1)W celu
wspierania idei samorządu terytorialnego oraz obrony wspólnych interesów, gminy
mogą tworzyć stowarzyszenia, w tym również z powiatami i
województwami.
2. Organizację,
zadania oraz tryb pracy stowarzyszenia określa jego statut.
3. (2)Do
stowarzyszeń gmin stosuje się odpowiednio przepisy Prawa o stowarzyszeniach, z
tym że dla założenia stowarzyszenia wymaganych jest co najmniej 3
założycieli.
Art. 84a. (3)Zasady
przystępowania gminy do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i
regionalnych określają odrębne przepisy.
Art. 85. (2)Nadzór nad
działalnością gminną sprawowany jest na podstawie kryterium zgodności z
prawem.
Art. 86. (3)Organami nadzoru
są Prezes Rady Ministrów i wojewoda, a w zakresie spraw finansowych -
regionalna izba obrachunkowa.
Art. 87. (4)Organy nadzoru
mogą wkraczać w działalność gminną tylko w przypadkach określonych
ustawami.
Art. 88. (5)Organy nadzoru
mają prawo żądania informacji i danych, dotyczących organizacji i funkcjonowania
gminy, niezbędnych do wykonywania przysługujących im uprawnień
nadzorczych.
Art. 89. 1. (6)Jeżeli
prawo uzależnia ważność rozstrzygnięcia organu gminy od jego zatwierdzenia,
uzgodnienia lub zaopiniowania przez inny organ, zajęcie stanowiska przez ten
organ powinno nastąpić nie później niż w ciągu 14 dni od dnia doręczenia tego
rozstrzygnięcia lub jego projektu, z zastrzeżeniem ust. 1a.
1a. (7)Termin, o którym mowa w
ust. 1, wynosi 30 dni, jeżeli zatwierdzenie, uzgodnienie lub zaopiniowanie
wymagane jest od organu stanowiącego jednostki samorządu
terytorialnego.
2. (8)Jeżeli organ, o którym mowa
w ust. 1 lub 1a, nie zajmie stanowiska w sprawie, rozstrzygnięcie uważa
się za przyjęte w brzmieniu przedłożonym przez gminę, z upływem terminu
określonego w ust. 1 lub 1a.
3. (9)Do
zatwierdzania, uzgadniania lub opiniowania przez organy gminy rozstrzygnięć
innych organów przepisy ust. 1, 1a i 2 stosuje się
odpowiednio.
Art. 90. (10)1. Wójt obowiązany
jest do przedłożenia wojewodzie uchwał rady gminy w ciągu 7 dni od dnia ich
podjęcia. Akty ustanawiające przepisy porządkowe wójt przekazuje w ciągu 2 dni
od ich ustanowienia.
2. Wójt przedkłada
regionalnej izbie obrachunkowej, na zasadach określonych w ust. 1, uchwałę
budżetową, uchwałę w sprawie absolutorium oraz inne uchwały rady gminy i
zarządzenia wójta objęte zakresem nadzoru regionalnej izby
obrachunkowej.
Art. 91. 1. (11)Uchwała lub zarządzenie
organu gminy sprzeczne z prawem są nieważne. O nieważności uchwały lub
zarządzenia w całości lub w części orzeka organ nadzoru w terminie nie
dłuższym niż 30 dni od dnia doręczenia uchwały lub zarządzenia, w trybie
określonym w art. 90.
2. (12)Organ nadzoru, wszczynając
postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały lub zarządzenia
albo w toku tego postępowania, może wstrzymać ich
wykonanie.
2a. (13)Przepisu ust. 2 nie
stosuje się do uchwały lub zarządzenia o zaskarżeniu rozstrzygnięcia
nadzorczego do sądu administracyjnego.
3. Rozstrzygnięcie
nadzorcze powinno zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o
dopuszczalności wniesienia skargi do sądu administracyjnego.
4. (14)W
przypadku nieistotnego naruszenia prawa organ nadzoru nie stwierdza nieważności
uchwały lub zarządzenia, ograniczając się do wskazania, iż uchwałę lub
zarządzenie wydano z naruszeniem prawa.
5. Przepisy Kodeksu
postępowania administracyjnego stosuje się odpowiednio.
Art. 92. (15)1. (16)Stwierdzenie przez organ
nadzoru nieważności uchwały lub zarządzenia organu gminy wstrzymuje ich
wykonanie z mocy prawa w zakresie objętym stwierdzeniem nieważności, z dniem
doręczenia rozstrzygnięcia nadzorczego.
2. (17)Przepisu ust. 1 nie stosuje
się do uchwały lub zarządzenia o zaskarżeniu rozstrzygnięcia
nadzorczego do sądu administracyjnego.
Art. 92a. (18)W przypadku
złożenia przez organ gminy skargi na rozstrzygnięcie nadzorcze, sąd
administracyjny wyznacza rozprawę nie później niż w ciągu 30 dni od dnia
wpłynięcia skargi do sądu.
Art. 93. 1. (19)Po
upływie terminu wskazanego w art. 91 ust. 1 organ nadzoru nie może we własnym
zakresie stwierdzić nieważności uchwały lub zarządzenia organu gminy. W tym
przypadku organ nadzoru może zaskarżyć uchwałę lub zarządzenie do sądu
administracyjnego.
2. (20)W
przypadku, o którym mowa w ust. 1, wydanie postanowienia o wstrzymaniu wykonania
uchwały lub zarządzenia należy do sądu.
Art. 94. (21)1. Nie stwierdza się
nieważności uchwały lub zarządzenia organu gminy po upływie jednego roku od dnia
ich podjęcia, chyba że uchybiono obowiązkowi przedłożenia uchwały lub
zarządzenia w terminie określonym w art. 90 ust. 1, albo jeżeli są one aktem
prawa miejscowego.
2. Jeżeli nie
stwierdzono nieważności uchwały lub zarządzenia z powodu upływu terminu
określonego w ust. 1, a istnieją przesłanki stwierdzenia nieważności, sąd
administracyjny orzeka o ich niezgodności z prawem. Uchwała lub zarządzenie
tracą moc prawną z dniem orzeczenia o ich niezgodności z prawem. Przepisy
Kodeksu postępowania administracyjnego co do skutków takiego orzeczenia stosuje
się odpowiednio.
Art. 95. (22)
Art. 96. (23)1. W razie
powtarzającego się naruszenia przez radę gminy Konstytucji lub ustaw, Sejm,
na wniosek Prezesa Rady Ministrów, może w drodze uchwały rozwiązać radę gminy. W
przypadku rozwiązania rady gminy Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra
właściwego do spraw administracji publicznej, wyznacza osobę, która do czasu
wyboru rady gminy pełni jej funkcję.
2. Jeżeli
powtarzającego się naruszenia Konstytucji lub ustaw dopuszcza się wójt,
wojewoda wzywa wójta do zaprzestania naruszeń, a jeżeli wezwanie to nie odnosi
skutku - występuje z wnioskiem do Prezesa Rady Ministrów o odwołanie wójta. W
przypadku odwołania wójta Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego
do spraw administracji publicznej, wyznacza osobę, która do czasu wyboru wójta
pełni jego funkcję.
Art. 97. 1. (24)W
razie nie rokującego nadziei na szybką poprawę i przedłużającego się braku
skuteczności w wykonywaniu zadań publicznych przez organy gminy, Prezes Rady
Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej,
może zawiesić organy gminy i ustanowić zarząd komisaryczny na okres do dwóch
lat, nie dłużej jednak niż do wyboru rady oraz wójta na kolejną
kadencję.
2. (25)Ustanowienie zarządu
komisarycznego może nastąpić po uprzednim przedstawieniu zarzutów organom gminy
i wezwaniu ich do niezwłocznego przedłożenia programu poprawy sytuacji
gminy.
3. (26)Komisarza rządowego
powołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek wojewody, zgłoszony za posrednictwem
ministra właściwego do spraw administracji publicznej.
4. (27)Komisarz rządowy przejmuje
wykonywanie zadań i kompetencji organów gminy z dniem
powołania.
Art. 98. 1. (28)Rozstrzygnięcia organu
nadzorczego dotyczące gminy, w tym rozstrzygnięcia, o których mowa w art. 96
ust. 2 i art. 97 ust. 1, a także stanowisko zajęte w trybie art. 89, podlegają
zaskarżeniu do sądu administracyjnego z powodu niezgodności z prawem w
terminie 30 dni od dnia ich doręczenia.
2. (29)Przepis ust. 1 stosuje się
odpowiednio do rozstrzygnięć dotyczących organów związków i
porozumień międzygminnych.
3. (30)Do
złożenia skargi uprawniona jest gmina lub związek międzygminny, których interes
prawny, uprawnienie albo kompetencja zostały naruszone. Podstawą do wniesienia
skargi jest uchwała lub zarządzenie organu, który podjął uchwałę lub
zarządzenie albo którego dotyczy rozstrzygnięcie nadzorcze.
3a. (31)Do
złożenia skargi na rozstrzygnięcie organu nadzorczego, dotyczące uchwały rady
gminy, doręczone po upływie kadencji rady, uprawniona jest rada gminy następnej
kadencji w terminie 30 dni od dnia wyboru przewodniczącego
rady.
4. Do postępowania w
sprawach, o których mowa w ust. 1 i 2, stosuje się odpowiednio przepisy o
zaskarżaniu do sądu administracyjnego decyzji w indywidualnych sprawach z
zakresu administracji publicznej.
5. Rozstrzygnięcia
nadzorcze stają się prawomocne z upływem terminu do wniesienia skargi bądź z
datą oddalenia lub odrzucenia skargi przez sąd.
Art. 98a. (32)1. (33)Jeżeli właściwy organ
gminy, wbrew obowiązkowi wynikającemu z przepisów art. 190 ust. 2 i 6 i art. 194
ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 24b ust. 6, art. 26 ust. 2 i 5 ustawy z
dnia 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta
miasta (Dz. U. Nr 113, poz. 984, Nr 127, poz. 1089 i Nr 214, poz. 1806)
oraz art. 5 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu
prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, w
zakresie dotyczącym odpowiednio wygaśnięcia mandatu radnego, obsadzenia mandatu
radnego, wygaśnięcia mandatu wójta, odwołania ze stanowiska albo rozwiązania
umowy o pracę z zastępcą wójta, sekretarzem gminy, skarbnikiem gminy,
kierownikiem jednostki organizacyjnej gminy i osobą zarządzającą lub członkiem
organu zarządzającego gminną osobą prawną, nie podejmuje uchwały, nie odwołuje
ze stanowiska lub nie rozwiązuje umowy o pracę, wojewoda wzywa organ gminy
do podjęcia odpowiedniego aktu w terminie 30 dni.
2. W razie
bezskutecznego upływu terminu określonego w ust. 1, wojewoda, po powiadomieniu
ministra właściwego do spraw administracji publicznej, wydaje zarządzenie
zastępcze.
3. Przepisy art. 98
stosuje się odpowiednio.
Art. 99. 1. (34)
1a. (35)Przepisy o nadzorze
nad gminami stosuje się odpowiednio do związków i
porozumień międzygminnych.
2. (36)W
sprawach związków i porozumień międzygminnych, wykraczających poza granice
województwa, organy nadzorcze działają w zakresie swojej właściwości miejscowej
i za pośrednictwem organów nadzorczych właściwych ze względu na siedzibę
władz związku lub porozumienia, chyba że statut związku lub porozumienie
przekazuje uprawnienia nadzorcze Prezesowi Rady
Ministrów.
Art. 100. Postępowanie sądowe, o którym
mowa w artykułach poprzedzających, jest wolne od opłat
sądowych.
Art. 101. 1. (37)Każdy, czyj interes prawny
lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą lub zarządzeniem podjętymi przez organ
gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może - po bezskutecznym
wezwaniu do usunięcia naruszenia - zaskarżyć uchwałę lub zarządzenie do
sądu administracyjnego.
2. Przepisu ust. 1 nie
stosuje się, jeżeli w sprawie orzekał już sąd administracyjny i skargę
oddalił.
2a. (38)Skargę na uchwałę lub
zarządzenie, o których mowa w ust. 1, można wnieść do sądu administracyjnego w
imieniu własnym lub reprezentując grupę mieszkańców gminy, którzy na to wyrażą
pisemną zgodę.
3. W sprawie wezwania
do usunięcia naruszenia stosuje się przepisy o terminach załatwiania
spraw w postępowaniu administracyjnym.
4. W sprawach, o
których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio art. 94.
Art. 101a. (39)1. Przepisy art. 101
stosuje się odpowiednio, gdy organ gminy nie wykonuje czynności nakazanych
prawem albo przez podejmowane czynności prawne lub faktyczne narusza prawa osób
trzecich.
2. W przypadkach, o
których mowa w ust. 1, sąd administracyjny może nakazać organowi nadzoru
wykonanie niezbędnych czynności na rzecz skarżącego, na koszt i ryzyko
gminy.
Art. 102. (40)Przepisów
rozdziału niniejszego nie stosuje się do decyzji indywidualnych w sprawach z
zakresu administracji publicznej, wydawanych przez organy gmin, ich związków
lub samorządowe kolegia odwoławcze. Kontrolę instancyjną w tym zakresie
oraz nadzór pozainstancyjny i kontrolę sprawowaną przez sąd określają przepisy
odrębne.
Art. 102a. (41)W sprawach, o
których mowa w niniejszym rozdziale, nie stosuje się przepisów art. 52 § 3 i 4
ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami
administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270).
Art. 103. (1)Ustawa wchodzi w
życie(2) w terminie i na zasadach określonych ustawą - Przepisy
wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym, z wyjątkiem art. 5 ust.
4 i art. 17, które wchodzą w życie z dniem
ogłoszenia(3).