Referat Finansowo-Księgowy
Urząd Gminy Stare Babice, ul. Rynek 32
pokój 20 i 21 (I piętro)
tel. 22 722 90 07, 22 730 80 20
e-mail:
budzet@stare-babice.pl
finanse@stare-babice.pl
Kierownik: Lidia Engler
Do podstawowych zadań referatu należy prowadzenie księgowości budżetowej gminy, a w szczególności:
1) współpraca z komórkami organizacyjnymi i gminnymi jednostkami organizacyjnymi przy opracowaniu projektu budżetu gminy oraz wieloletniej prognozy finansowej,
2) przygotowanie projektów uchwał budżetowych oraz zarządzeń i uchwał dotyczących realizacji budżetu gminy oraz wieloletniej prognozy finansowej,
3) opracowanie projektów planu finansowego Urzędu Gminy i jednostek samorządu terytorialnego oraz jego zmian na podstawie informacji o kwotach i dochodów i wydatków,
4) przyjmowanie rozliczeń, sprawozdań budżetowych, finansowych od jednostek podległych JST oraz kontrola poprawności ich sporządzenia, pod względem formalno-rachunkowym,
5) sporządzanie projektów sprawozdań budżetowych oraz sprawozdań finansowych (bilansu, rachunku zysków i strat jednostki, zestawienia zamian z funduszu jednostki) Urzędu Gminy. Sporządzanie projektów łącznych sprawozdań budżetowych i finansowych,
6) sporządzanie projektów sprawozdań oraz informacji opisowych dotyczących wykonania budżetu gminy,
7) prowadzeni ksiąg rachunkowych dla budżetu Gminy i Urzędu Gminy,
8) dekretowanie dowodów księgowych,
9) księgowanie syntetyczne i analityczne dochodów i wydatków gminy,
10) uzgadnianie wyciągów bankowych, kont syntetycznych, analitycznych i sald, sporządzanie zestawień obrotów i sald,
11) wystawianie not księgowych,
12) księgowanie i obsługa otrzymanych pożyczek oraz kredytów bankowych i udzielonych pożyczek,
13) bieżąca obsługa rachunków bankowych jednostki,
14) przekazywanie dotacji i środków na zadania zlecone i powierzone z budżetu gminy oraz sprawdzanie pod względem formalno – rachunkowym złożonych sprawozdań z wykorzystania dotacji i środków,
15) przekazywanie środków na wydatki dla jednostek organizacyjnych,
16) sprawdzania dokumentów finansowo-księgowych pod względem formalnym i rachunkowym,
17) regulowanie zobowiązań jednostki oraz egzekwowanie należności przysługujących jednostce,
18) prowadzenie windykacji niepodatkowych należności gminy,
19) wystawianie faktur i refaktur z tytułu sprzedaży, najmu i dzierżawy majątku gminy oraz księgowanie należnego podatku VAT,
20) prowadzenie rejestru zakupu i sprzedaży podatku VAT w zakresie jednostki Urzędu Gminy oraz sporządzanie deklaracji VAT-7 Gminy na podstawie danych otrzymanych od jednostek podległych,
21) naliczanie i rozliczanie wynagrodzeń pracowników Urzędu Gminy wraz z pochodnymi oraz należności z tytułu umów cywilnoprawnych,
22) przekazywanie składek od wynagrodzeń pracowników i zleceniobiorców na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz Fundusz Pracy i Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
23) dokonywanie rocznych rozliczeń podatkowych,
24) prowadzenie kartotek wynagrodzeń,
25) sporządzanie sprawozdawczości z zakresu wynagrodzeń wymaganych przepisami o statystyce publicznej,
26) powadzenie ewidencji pomocniczej środków trwałych , wartości niematerialnych i prawnych oraz rzeczowych składników aktywów obrotowych posiadanych przez jednostkę,
27) sporządzanie projektów sprawozdań w zakresie środków trwałych,
28) zabezpieczenie i przechowywanie dokumentów księgowych,
29) opracowywanie projektów zarządzeń i instrukcji dotyczących spraw finansowo – księgowych.