☰ Lewe Menu Prawe Menu ☰
Stare Babice
Herb Stare Babice
A A A A
A A+ A++

12/14 - Rozstrzygnięcie przetargu nieograniczonego na konserwację kanalizacji deszczowej na terenie gminy Stare Babice

Stare Babice, dn. 22 maja 2014 r.

RZP.271.13.2014

Dotyczy postępowania o udzielenie zamówienia p.n. „Konserwacja kanalizacji deszczowej na terenie gminy Stare Babice”

ZAWIADOMIENIE O WYBORZE NAJKORZYSTNIEJSZEJ OFERTY

O WYKONAWCACH, KTÓRZY ZŁOŻYLI OFERTY

O WYKONAWCACH WYKLUCZONYCH Z POSTĘPOWANIA

I WYKONAWCACH, KTÓRYCH OFERTY ZOSTAŁY ODRZUCONE

Gmina Stare Babice, działając w trybie art. 92 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z późn. zm.), zawiadamia o dokonaniu następujących czynności w przedmiotowym postępowaniu:

 

  1. Informacja o wyborze oferty najkorzystniejszej

W wyniku przeprowadzenia czynności związanych z badaniem i oceną złożonych ofert Zamawiający dokonał ich oceny i wyboru oferty najkorzystniejszej na podstawie kryterium najniższa cena ofertowa brutto.

 

Za najkorzystniejszą z pośród ważnych została uznana oferta nr 1 tj. oferta złożona przez firmę KOZAK Przedsiębiorstwo Usługowo - Handlowe z siedzibą w Warszawie (01-329) przy ul. Łęgi 2, której cena wynosi:

C1 – 61 560 zł brutto

C2 – 14 zł netto

C3 – 10%

C4 – 50%

C5 -  5%

Oferta uzyskała 98,5 pkt.

 

  1. Informacja o złożonych ofertach oraz ich cenie.

W przedmiotowym postępowaniu do Zamawiającego wpłynęły 3 oferty:

 

Oferta nr 1 – oferta złożona przez firmę KOZAK Przedsiębiorstwo Usługowo - Handlowe z siedzibą w Warszawie (01-329) przy ul. Łęgi 2, której cena wynosi:

C1 – 61 560 zł brutto

C2 – 14 zł netto

C3 – 10%

C4 – 50%

C5 -  5%

Oferta uzyskała 98,5 pkt. – oferta uznana za najkorzystniejszą.

Oferta nr 2 – oferta złożona przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Wodno Ściekowej GEA – NOVA Sp. z o.o. z siedzibą w Starych Babicach (05-082) przy ul. Kutrzeby 38, której cena wynosi:       

C1 – 64 800 zł brutto

C2 – 14,50 zł netto

C3 – 7%

C4 – 50%

C5 -  5%

Oferta uzyskała 95,83 pkt.

 

Oferta nr 3 – oferta złożona przez Gminne Przedsiębiorstwo Komunalne EKO – BABICE Sp. z o.o. z siedzibą w Starych Babicach (05-082) przy ul. Kutrzeby 36, której cena wynosi:

C1 – 67 900 zł brutto

C2 – 14 zł netto

C3 – 10%

C4 – 50%

C5 -  5%

Oferta została odrzucona

 

  1. Informacja o Wykonawcach, których oferty zostały odrzucone w niniejszym postępowaniu.

W przedmiotowym postępowaniu Zamawiający odrzucił ofertę złożoną przez Gminne Przedsiębiorstwo Komunalne EKO – BABICE Sp. z o.o. z siedzibą w Starych Babicach (05-082) przy ul. Kutrzeby 36

 

Uzasadnienie prawne – art. 89 ust. 1 pkt. 6

Uzasadnienie faktyczne

 

W przedmiotowym postępowaniu zakres prac stanowiących przedmiot zamówienia został podzielony na dwa elementy:

  1. Elementy stałe podlegające wynagrodzeniu ryczałtowemu wykonywane dwa razy w roku (wiosną/latem i jesienią) dla całej kanalizacji w gminie Stare Babice określonej w pkt. 4.2 SIWZ
  1. mechaniczne czyszczenie, a w miejscach niedostępnych dla urządzeń czyszczących ręczne czyszczenie kanalizacji deszczowej;
  2. czyszczenie wpustów ulicznych i przykanalików;
  3. konserwacja separatorów substancji ropopochodnych;
  4. wywiezienie i utylizacja we własnym zakresie i na koszt Wykonawcy osadów oraz innych materiałów pochodzących z czyszczenia separatorów, kanałów, studni, wpustów i innych czynności związanych z konserwacją sieci kanalizacji deszczowej;
  1. Elementy podlegające wynagrodzeniu w oparciu o kosztorys sporządzony zgodnie ze stawkami jednostkowymi z oferty Wykonawcy wykonywane na zlecenie Zamawiającego:
  1. wymiana uszkodzonych krat na wpustach ulicznych;
  2. wymiana uszkodzonych pokryw na studniach rewizyjnych,
  3. regulacja studni rewizyjnych i wpustów ulicznych z naprawą nawierzchni dookoła wyregulowanej studni lub wpustu ulicznego;
  4. remont uszkodzonych kanałów, studni, wpustów ulicznych i wycinka korzeni w kanałach lub innych urządzeniach;
  5. mechaniczne czyszczenie wskazanych przez Zamawiającego kanałów kanalizacji deszczowej (ręczne w miejscach niedostępnych dla urządzeń czyszczących);
  6. czyszczenie wpustów ulicznych i przykanalików wskazanych przez Zamawiającego;
  7. konserwacja separatorów substancji ropopochodnych wskazanych przez Zamawiającego;
  8. wywiezienie i utylizacja we własnym zakresie i na koszt Wykonawcy osadów oraz innych materiałów pochodzących z czyszczenia separatorów, kanałów, studni, wpustów i innych czynności związanych z konserwacją sieci kanalizacji deszczowej;
  9. monitoring kanałów deszczowych;

 

W ofercie Wykonawcy zobowiązani byli podać cenę C1 za wykonanie elementów stałych podlegających wynagrodzeniu ryczałtowemu (poprzez podanie ceny netto, stawki i wartości podatku VAT oraz ceny brutto) a także stawki jednostkowe wg, których rozliczne będą prace podlegające wynagrodzeniu w oparciu o kosztorys wykonywane na zlecenie Zamawiającego, tj. C2 – stawka roboczogodziny, C3 – wskaźnik zysku, C4 – wskaźnik kosztów ogólnych, C5 – wskaźnik kosztów zakupu.

 

Wykonawca, tj. Gminne Przedsiębiorstwo Komunalne EKO – BABICE Sp. z o.o. obliczył cenę za wykonanie części pierwszej przedmiotu zamówienia – elementy stałe podlegające wynagrodzeniu ryczałtowemu wykonywane dwa razy w roku z zastosowaniem stawki VAT 23 %.

 

Pozostali Wykonawcy, tj. firma KOZAK Przedsiębiorstwo Usługowo - Handlowe oraz Przedsiębiorstwo Gospodarki Wodno Ściekowej GEA – NOVA Sp. z o.o.  obliczyli cenę za wykonanie części pierwszej przedmiotu zamówienia – elementy stałe podlegające wynagrodzeniu ryczałtowemu wykonywane dwa razy w roku z zastosowaniem stawki VAT 8 %.

 

Zamawiający zwrócił się do wszystkich Wykonawców z prośbą o złożenie wyjaśnień, tj.

  1. Gminne Przedsiębiorstwo Komunalne EKO - BABICE Sp. z o.o. EKO – BABICE Sp. z o.o. o podanie symbolu PKWiU, który Wykonawca zastosował w trakcie wyceny prac stanowiących pierwszą część przedmiotu zamówienia,
  2. Firmę KOZAK Przedsiębiorstwo Usługowo - Handlowe oraz Przedsiębiorstwo Gospodarki Wodno Ściekowej GEA – NOVA Sp. z o.o. o podanie podstawy zastosowania stawki VAT 8%.

 

Z wyjaśnień złożonych przez Wykonawców wynika:

  1. Gminne Przedsiębiorstwo Komunalne EKO - BABICE Sp. z o.o. EKO – BABICE Sp. z o.o. zastosowało do wyceny prac PKWiU 42.21.22.0 „Roboty ogólnobudowlane związane z budową sieci rozdzielczych, włączając prace pomocnicze”.

Roboty te zgodnie z Ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 nr 54 poz. 535) są opodatkowane stawką podatku w wysokości 23%,

  1. Firma KOZAK Przedsiębiorstwo Usługowo – Handlowe przedstawiła indywidualną interpretację Urzędu Statystycznego w Łodzi, z której wynika, że prawidłowe jest zakwalifikowanie usług udrażniania i czyszczenia sieci kanalizacyjnej, przepompowni, studzienek, kratek i separatorów do PKWiU 37.00.1 i przyjęcie stawki VAT 8%.
  2. Przedsiębiorstwo Gospodarki Wodno Ściekowej GEA – NOVA Sp. z o.o. przedstawiło Interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, z której wynika, że prawidłowe jest zakwalifikowanie usług udrażniania i czyszczenia sieci kanalizacyjnej, przepompowni, studzienek, kratek i separatorów do PKWiU 37.00.1 i przyjęcie stawki VAT 8%.

 

WNIOSKI

W świetle wyżej przedstawionych wyjaśnień Zamawiający uznał, że usługi objęte przedmiotem zamówienia należy zakwalifikować do PKWiU 37.00.1 i do obliczenia ceny przyjąć stawkę VAT w wysokości 8%.

Zamawiający uznał, że zastosowanie do obliczenia ceny stawki VAT w wysokości 23% stanowi błąd w obliczeniu ceny i oferta zawierająca błąd podlega odrzuceniu.

 

Stanowisko Zamawiającego ma potwierdzenie w Uchwałach Sądu Najwyższego z dn. 20 października 2011 r. (sygn. akt III CZP 52/11 i III CZP 53/11) dotyczących stawki podatku VAT w ofertach.

 

W opinii Sądu Najwyższego „Określenie w ofercie ceny brutto z uwzględnieniem nieprawidłowej stawki podatku od towarów i usług stanowi błąd w obliczeniu ceny, jeżeli brak jest ustawowych przesłanek wystąpienia omyłki (art. 89 ust. 1 pkt 6 w związku z art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, jedn. tekst: Dz. U. 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm.)”

 

Zamawiający ma obowiązek badać poprawność złożonych ofert także pod kątem wysokości stawki podatku VAT. Ze względu na zasadę równego traktowania Wykonawców oraz zasadę uczciwej konkurencji oferty złożone w postępowaniu muszą być porównywalne, a więc obliczone z zastosowaniem tych samych reguł. Stawka podatku VAT jest zaś istotnym elementem kalkulacji ceny oferty, cena zaś zajmuje istotne miejsce wśród kryteriów oceny ofert.

 

Przyjęcie w ofercie nieprawidłowej stawki podatku VAT, będącego elementem cenotwórczym, jest równoznaczne z błędem w obliczeniu ceny, polegającym na wadliwym doborze przez Wykonawcę elementu mającego niewątpliwie wpływ na obliczenie wysokości zaoferowanej ceny. Innymi słowy, posłużenie się przez Wykonawcę choćby tylko jednym nieprawidłowo określonym elementem kalkulacji ceny przekłada się na wystąpienie błędu w obliczeniu ceny

 

Obowiązek weryfikacji stawki podatku od towarów i usług wypływa wprost także z przepisu art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp a także art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp. W przypadku wystąpienia w ofercie innej niż pisarska i rachunkowa omyłki, powodującej niezgodność oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia (SIWZ), niepowodującej istotnych zmian w treści oferty, zamawiający musi dokonać poprawienia takiej oferty, w przypadku zaś wystąpienia błędu w obliczeniu ceny, Zamawiający musi odrzucić ofertę. Poprawienie stawki podatku VAT na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3) ustawy Pzp jest - zgodnie z powołaną uchwałą SN – obligatoryjne jednak tylko w przypadku, gdy stawka podatku została określona w SIWZ i tylko wtedy, gdy poprawienie takiej omyłki nie będzie powodować istotnej zmiany w treści oferty.


W przypadku zaś, gdy w SIWZ nie została narzucona stawka podatku od towarów i usług, zastosowanie w ofercie nieprawidłowej stawki musi być uznane za błąd w obliczeniu ceny a taka oferta odrzucona na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp. Nie ma tu znaczenia, czy przyjęcie przez wykonawcę błędnej stawki VAT jako elementu kształtującego wysokość ceny oferty było działaniem świadomym i zamierzonym czy nieświadomym.


Ponieważ niepoprawne wskazane stawki podatku VAT nie zawiera się w katalogu omyłek wskazanych w art. 87 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych a ponadto z wyjaśnień złożonych przez Wykonawcę wynika, że nie popełnił on omyłki i stawka podatku VAT 23% został przyjęta celowo Zamawiający, wypełniając dyspozycję art. 89 ust. 1 pkt. 6 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z późn. zm.), odrzucił ofertę Gminnego Przedsiębiorstwa Komunalnego EKO – BABICE Sp. z o.o. z powodu zastosowania błędnej stawki podatki VAT.

 

  1. Informacja o Wykonawcach, którzy zostali wykluczeni z postępowania o udzielenie niniejszego zamówienia.

W przedmiotowym postępowaniu Zamawiający nie wykluczył żadnego Wykonawcy.

 

  1. Informacja o terminie, określonym zgodnie z art. 94 ust. 1 pkt. 2, po którego upływie umowa w sprawie zamówienia publicznego może zostać zawarta.

Zamawiający informuje, że umowa w sprawie zamówienia publicznego zgodnie z art. 94 ust. 1 pkt. 2 pzp może zostać zawarta w terminie nie krótszym niż 5 dni od dnia przesłania niniejszego zawiadomienia. Zawiadomienie zostało przesłane faksem.

 

 

Krzysztof Turek

Wójt Gminy Stare Babice

Wytworzył:
Jacek Kłopotowski
(2014-05-22)
Udostępnił:
Anna Błażejewska
(2014-05-22 11:25:39)
Ostatnio zmodyfikował:
Anna Błażejewska
(2014-05-22 11:25:53)
 
 
ilość odwiedzin: 8376629

Biuletyn Informacji Publicznej wykorzystuje pliki cookies.

Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.

X